 |
|
The Boat Pits and Museum, |
Khufu`s Solbåd |
|
|
|
Om Museet. |
The Boat Pits and Museum, blev
indviet i 1982. Det er
et lille, meget moderne designet
museum, er opført over stedet hvor
solbåden oprindeligt blev nedlagt.
|
I den første lille sal i museet er
en udstilling med en model af båden
og en række fotografier og
optegnelser fra udgravningen og
restaureringen af båden. |
Båd-graven hvor båden blev fundet er
indbygget i museets stueetage. |
En trappe fører op til indgangen på
anden etage. Den store sal hvor
båden udstilles har vinduer
fra gulv til loft, det giver
optimale lysforhold. Rundt om båden
er bygget en gangbro hvorfra den
besøgende kan opleve skibets
imponerende længde på 43 meter og få
mulighed for at komme tæt på
detaljerne. |
|
Bådens
funktion. |
Hvilken betydning den begravede båd
havde, er der ingen der ved med
sikkerhed og det diskuteres stadig
om båden "kun" havde ceremoniel
funktion, og aldrig har sejlet,
eller om den faktisk har været
benyttet til sejlads..
|
I Pyramiden Teksterne siges det, at
faraos Ka / sjæl efter hans død skal
stiger til himlen i en solbåd, for
at slutte sig til hans fader Re, på
hans rejse over himmelen. |
Et forslag er at denne båd faktisk
er blevet brugt rituelt i
begravelsesoptoget under transporten
af kongens lig fra floden til hans
pyramide. |
Nogle forskere hævder, at der er
bevis for, at båden har været i
vand, så den enten har været en båd
til transport af kongens balsamerede
krop fra Memphis til Giza. Eller
måske Khufu selv brugte det som et
pilgrims-skib, for at besøge hellige
steder, og at det derefter
|
|
|
|
blev begravet med ham til brug i efterlivet. |
Nogle forskere hævder, at der er bevis for, at båden har
været i vand, så den enten har været en båd til
transport af kongens balsamerede krop fra Memphis til
Giza. Eller måske Khufu selv brugte det som et
pilgrims-skib, for at besøge hellige steder, og at det
derefter blev begravet med ham til brug i efterlivet. |
|
Båden. |
Solbåden ligner billeder og modeller af både, der er
overlevet siden oldtiden, med en stort centralt placeret
kabine, en åben baldakin understøttet af pæle med en
mindre baldakin foran, der sandsynligvis blev benyttet
af kaptajnen under sejlads. Den blev drevet frem af fem
par årer langs siderne og havde et par styrerårer
agterstavnen der at fungere som ror. For og agterstævn
var udformet som papyrus stængler. |
Den er primært bygget i af cedertræ fra Libanon. Brædder
til dækket og andre dele var af akacietræ. |
Båden blev bygget med flad bund, der består sammensatte
enkelte planker i en ”skal-konstruktion”, så der er
ingen egentlige køl, men planker og rammer er surret
sammen med Halfah græs, og er samlet af alle de 1.224
stykker, der så omhyggeligt, i ca 2565 fvt., var nedlagt i bådgraven. |
Fakta om båden. |
Bådens Dimensioner : |
|
Kahyttens Dimensioner : |
|
Total længde |
43,63 meter |
Længde
|
9,00 meter |
Maksimal bredde
|
5,66 meter |
Bredde
m forstavn |
4,14 meter |
Dybgang
|
1,48 meter |
Bredde
m bagstavn |
2,42
meter |
Dødvægt
|
150 ton |
Maksimal Højde
|
2,50 meter |
Styrer Åre 1 længde
|
6,81 meter |
Kahyttens opdeling
|
|
Styrer Åre 2 længde |
6,87 meter |
Stort kammer længde |
6,78 meter |
Åre længden varierer
fra |
6,58 til 8,35 meter |
Lille kammer længde |
2,22 meter |
|
Opdagelsen. |
I
1950 blev der i området nord og vest for Khufu`s
pyramide anlagt en turist vej ned til Sfinksen.
Under ledelse af arkæologen Kamal el-Mallakh der var
inspektør i Giza, skred arbejdet med at rydde
arealet fremad. Under hans arbejde vest for
pyramiden havde |
|
 |
|
han bemærket en tynd streg af mørtel, som afgrænset
kanten af
et par lange smalle gruber, anlagt ende mod ende. Mændene afdækkede
stedet for sten og afslørede 41 store stenplader af
kalksten over den østlige bådgrav. På en af murene der
omgav graven fandtes en kartouche med Djedefre´s navn.
|
Denne opdagelse var af ringe interesse og det tog Kamal
el-Mallakh fire år til at overbevise sine overordnede,
at stenpladerne burde undersøges nærmere. |
|
Udgravning. |
I maj 1954, begyndte et holde endeligt at grave. Kamal
el-Mallakh blev sænket ned i et hul i en af blokkene.
Hans første overraskelse var den søde lugt af cedertræ .
Med brug af en lommelygte og et spejl han fik øje på en
stor åre fra den adskilte båd. Graven havde været
forseglet lufttæt og båden var i en perfekt
bevaringstilstand, den lå arrangeret i tretten pænt
stablet lag,1224
enkelt dele,
komplet med reb til rigning og stykker af måtter, men
der var ingen mast. |
Båden blev møjsommeligt fjernet fra udgravningen stykke
for stykke, efter at have sikret tovværk og de måtter
der var lagt øverst.
|
|
Restaurering. |
I 1958 påbegyndtes restaureringen af båden. Hag Ahmed
Youssef Moustafa fra Antikvitetstjenesten forestod
arbejdet, der kom til at vare 10 år til 1968. |
Opgaven bestod i at samle de 1224 enkelte stykker uden
at have en arbejdstegning at gå efter, Men de gamle
skibsbyggere havde angivet på nogle af stykkerne, hvor i
båden de kom fra. Der var ikke brugt nagler i
konstruktionen og plankerne blev samlet gennem et
sindrigt system af syning gennem huller med reb af
plantefibre. Når træet opsugede vand ville rebene
strammes og gøre båden vandtæt. |
Inden rekonstruktionen af båden, måtte han samle
erfaring om oldægyptisk båd-bygning. Han studerede
relieffer på vægge og i grave, og træmodeller af skibe
og både fundet i grave fra Mellemste rige. Han besøgte
også værfter i Alexandria, hvor de stadig i dag, bygger
flodbåde af træ. |
Men efter 10 års arbejde, havde han fuldført denne kæmpe
opgave. |
|
|
Den Anden bådgrav. |
I 1987var
der opstået sprækker i gravdækket, fordi man havde kørt over stedet med tunge maskiner da man byggede det nye
museum. Derfor
blev den vestlige bådgrav undersøgt med en mikro-sonde der blev indført
gennem et hul boret i graven, og
under
store foranstaltninger med lufttæt adgang ville man blandt andet tage
luftprøver fra graven. Men meget stor var overraskelsen, det første man
så i mikro-sondens billeder ! En lille bille løbe rundt på inventaret,
men billederne
bekræfter tilstedeværelsen af
en andet træbåd som den første. |
Det blev oprindeligt besluttet, at den anden båd bør forblive i sin
grav, dækket af sten, under næsten perfekte bevarings forhold og hvor
den uden problemer kunne være lukket de næste 30 år. |
Juni 2011 blev det oplyste fra Egyptian Antiquities Council, at ”Den
anden sol båd af Khufu bliver udgravet i 2012-2013 af professor Sakuji
Yoshimura, fra Waseda University i Japan. Han vil også lede det
efterfølgende restaurerings projekt.” man fortalte også, at forskerne
havde opdaget, at dette andet skib er beskrevet med Khufu navn |
|
Besøg. |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Om man synes
den sølvagtige "UFO" er smuk er en smagssag, men
om den passer ind i landskabet, er en anden sag, |
|
Indgangen til
museet er på bagsiden af Khufu`s pyramide,
og det første der udleveres sammen med billetten
er "Sutsko" |
|
I den første lille
sal i museet er en udstilling med en model af
båden. |
|
Bådgraven hvor båden blev fundet er
indbygget i museets stueetage. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Bådens høje
stævn og køl er udformet som papyrusstilke, der
er samlet som på en papyrusbåd. |
|
Kahytten er 9
meter lang og indeholder to rum et ca. 4,5 x
7,80 og minder ca. 4 x 2.20 meter, og med hver
sin indgang. |
|
Hallens
størrelse giver mulighed for at bese båden fra
alle vinkler, her set fra gulvet, under
forstavnen. |
|
Kahytten set
mod agterstavnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Agterstavnen
er sammensat af mange forskellige stykker træ,
for at have styrke til styrerårene. |
|
Båden blev bygget med flad bund,
der består sammensatte enkelte planker i en ”skalkonstruk-tion”,
så der er ingen egentlige køl. |
|
Agterdækket
med indgang til |
|
Forskibet med
de 5 sæt årer der også var med til båden.
Forrest på dækket kaptajnens baldakin. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Fra
undersiden af båden ses det tydeligt hvordan
båden er bundet sammen, |
|
Båden blev
styret med de to ca.7 meter lange styrerårer. |
|
Der var ikke brugt nagler i
konstruktionen og plankerne blev samlet gennem
et sindrigt system af syning gennem huller med
reb af plantefibre. |
|
Det eneste
sted tappe er synlige er på kahytten. |
|
|
Referencer: |
- Robert Partridge " Transport in Ancient
Egypt" 1996
- Foto 2006 Anders C de Voss
- Foto 2008 Jesper Elsgaard
- Internetsider:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship
-
http://egyptsites.wordpress.com/2009/02/25/the-solar-boat-museum
|
|
 |
©Egyptolog.dk/ Erik Christensen 2008 - 2013
Version 5.1.0 |
|
|