|
  |
|
Myten om Isis og Osiris |
efter Plutachs ”De Isede et Osiride” |
|
|
|
|
|
|
Osiris myten nåede sit endelige form i eller
inden 3.dynasti omkring 2500 fvt. Mange af dens elementer
udspringer af ældgamle religiøse ideer, konflikten mellem
Horus og Seth kan have været delvist inspireret af en
regional kamp, mellem nildalens beboere og fremmede folk der
er trængt fra ørknerne tidligt i landets historie. |
|
|
Dele af myten vises i en bred vifte af
egyptiske tekster, fra begravelses tekster og magiske
besværgelser til noveller. Historien er derfor mere
detaljeret og mere sammenhængende end nogen anden gammel
ægyptisk myte. Men ingen ægyptiske kilde giver en
fuldstændig gengivelse af myten, og kilderne varierer meget
i deres versioner af begivenhederne. |
Plutarch. |
|
Græske og romerske skrifter er mere
informative, især Plutarchs ”De Isede et Osiride” Isis og
Osiris, indeholder mere information, men afspejler måske
ikke altid nøjagtigt den ægyptiske tro. |
|
|
Lærde har forsøgt at skelne den præcise
karakter af de begivenheder, der gav anledning til
historien, men de har nået nogen endelige konklusioner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I tiden før Ra havde forladt
jorden, før han var begyndt at ældes,
fortalte hans store visdom ham, at hvis
gudinde Nut fik børn, ville et af dem bringe
ophøret på hans regeringstid blandt mænd. |
Ra`s forbandelse. |
|
Så Ra lyste en forbandelse over
Nut – så hun ikke ville være i stand til at bære noget
barn, på nogen som helst dag i året. |
|
|
Fuld af sorg, gik Nut til
Thoth for at få hjælp, af den "tre gange store" gud, for
visdom og magi og læring, Ra´s søn, der elskede hende. Thoth vidste,
at en forbandelse fra Re, en gang udtalt, aldrig kunne
tilbagekaldes, men i sin visdom fandt han en måde at undvige
den. |
Hvordan månen mistede af sit
skær. |
|
Han gik til
Khonsu, Måneguden, og udfordret ham til en konkurrence i
Senet. De spillede spil efter spil, og Thoth vandt
altid. Indsatsen blev højere og højere, men Khonsu satsede
højest, for det var noget af hans eget (måne) lys, han satsede og tabte. Til
sidste ville Khonsu ikke spille mere.
Thoth "den tre gange-store" i visdom indsamlet derpå lyset,
som han havde vundet og gjort det til fem ekstra dage, som
for altid derefter blev indsat mellem slutningen af det
gamle år og begyndelsen af det nye. |
Hvorfor året har 365
dage. |
|
Året var tre hundrede og tres dage før
dette, men de fem dage der blev indsat var ikke dage i noget
år, og blev altid derefter i det gamle Ægypten holdt som
festival-dage. Men siden hans spil med
Thoth, har
Khonsu - månen ikke haft nok lys til at skinne
hele måneden, men bliver mindre i mørket og så vokser den
til sin fulde glans igen, for han (Khonsu ) havde tabt det
lys der er nødvendige for at skabe fem hele dage. |
Gudebørnene |
|
|
fødes. |
|
På den første af disse dage blev
Osiris, den ældste søn af
Nut født, |
|
|
På den anden dag blev reserveret til at være
fødselsdag for
Horus den ældste. |
|
|
På den tredje dag blev den anden af Nuts
sønner født, sorte
Seth
- Herren af det onde. |
|
|
På den fjerde så hendes datter Isis først
lyset, og hendes anden datter Nephtys på den
femte. |
|
|
Så på denne måde var både Re´s forbandelse
opfyldt og overvundet, for de dage hvor Nuts
børn blev født tilhørte intet år. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Gudinden Nut. |
(1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osiris fødsel og
barndom. |
|
Da
Osiris blev født sås og hørtes mange tegn, og vidundere
blev set og hørt over hele verden. Mest bemærkelsesværdig
var den stemme, der kom fra de hellige
kapeller i templet i Theben ved Nilen, som i
dag kaldes Karnak, taler til en mand kaldet Pamyles
og byder ham, at proklamerer for alle mænd, at
Osiris, den gode og mægtig konge, blev født for at bringe
glæde til alle på jorden. Pamyles gjorde som han
var blevet
pålagt, og han passede også ´det guddommelige Barn´ og
opdrog ham som en mand blandt mænd. |
Osiris og Isis. |
|
Da Osiris var blevet voksen giftede han sig
med hans søster Isis, en skik som farao af
Ægypten altid fulgte derefter. |
Seth
og Nephtys. |
|
Og
Seth
giftede sig med
Nephtys, for han var en gud og kunne kun giftes med en
gudinde. |
|
|
|
|
|
Efter
Isis ved magi havde lært
"Ra´s hemmelige navn", blev
Osiris ene regent i Egypten og herskede på jorden som Ra
havde gjort. |
|
|
Osiris
fandt, at folk både brutale og dyriske, med indbyrdes kampe
og at de dræber og spiser hinanden. |
Agerbrug og dyrkning. |
|
Men
Isis opdagede kornet, både hvede og byg der groede vildt
i landet mellem de andre planter der stadig var ukendt for
menneskene. |
|
|
Og
Osiris lærte dem hvordan man kan så frøene efter at
Nilen er steget i den årlige oversvømmelse og sunket igen og
har efterladt frugtbart mudder over markerne, og hvordan man
passede og vand afgrøderne; hvordan at skar kornet når det
var modnet, og hvordan man tærske kornet på tærskegulvet,
tørrede det og male det til mel og at gøre det til brød. Han
viste dem også hvordan man plantede vinstokke og lavede
druerne til vin, de vidste allerede hvordan man kan brygge øl af byg. |
|
|
Da nu befolkningen i Egypten havde lært at
bage brød og kun at skære kød af de dyr som han lærte dem
var egnede, fortsatte
Osiris med at lære dem love og hvordan man kan leve
fredeligt og lykkeligt sammen, og fornøjede sig med musik og
poesi. |
Det lykkelige Ægypten. |
|
Så snart Egypten blev velsignet med fred og
orden, rejste
Osiris ud i verden for at bringe hans velsignelser over
andre lande. Mens han var rejst væk, herskede Isis over
landet, hvilket som hun gjorde både klogt og godt. |
|
|
Men
Seth "den onde" bror, misundte
Osiris og hadede
Isis. |
|
|
Jo mere folk elskede og priste
Osiris, jo mere hadede
Seth
ham, og jo mere godt han gjorde og jo gladere menneskeheden
blev, jo stærkere voksede
Seth
's ønske om at dræbe broderen og regere i hans sted. Isis
var imidlertid så fuld af visdom og så årvågen, at
Seth
ikke gjorde noget forsøg på at gribe tronen,
mens hun regerer landet. |
|
|
Og da
Osiris vendt hjem fra sine rejser var
Seth
blandt de første til at byde ham velkommen tilbage og knæle
i ærbødighed for "den gode gud Farao Osiris ". Men han havde
lagt sine planer med hjælp fra to og halvfjerds af hans onde
venner og Aso den onde
dronning af Etiopien. I hemmelighed havde
Seth
indhentet nøjagtige mål af
Osiris krop, og lod fremstillede en smuk kiste, der blev
lavet så den kun passede til ham. Den var lavet af de
sjældneste og mest kostbare træsorter, cedertræ bragt fra
Libanon og ibenholt fra Punt i sydligste af Det Røde Hav.
For ingen skov vokser i Ægypten undtagen bløde og ubrugelige
palmer. |
|
|
|
Seths fest for Osiris. |
|
Så
Seth
holdt en stor fest til ære for Osiris, men de øvrige gæster
var de tooghalvfjerds med sammensvorne. Det var den største
fest, der dengang var set i Egypten og maden var mere
indbydende, vinene stærkere og de dansende piger smukkere
end nogensinde før. |
Kisten. |
|
Da
Osiris hjerte var gjort fornøjet med fest og sang, blev
kisten bragt ind, og alle var forbavsede over dens skønhed.
Osiris beundrede det sjældne cedertræ indlagt med ibenholt
og elfenben, med mindre sjældent guld og sølv, og malet
indvendigt med tallene for guder og fugle og dyr, og han
ønskede den meget. "Jeg vil give denne kiste til den, til den, den passer
nøjagtigt!" råbte
Seth.
Straks begyndt de sammensvorne at prøve den efter tur for at
se, om de kunne vinde den. Men en var for høj og en anden
for kort, en var for fedt, og en anden for tyndt - men alle
prøvede forgæves. |
|
|
"Lad mig se, om jeg vil passe ind i
denne pragtfuld stykke arbejde," sagde
Osiris, og han lagde sig ned i kisten, mens alle de
samledes lydløst omkring den. "Jeg passer
nøjagtigt, og kisten er min!" råbte
Osiris. "Den er faktisk din, og
det skal være så evigt!" hvæsede
Seth
da han smækkede låget på kisten. |
Mordet på Osiris. |
|
Derefter sømmede han og de
medsammensvorne
hastigt låget på kisten og forseglede alle sprækker med bly.
Så mennesket
Osiris døde i kisten og hans ånd gik mod vest på tværs af
Nilen, ind i Duat stedet for prøvning, men derfra til Amenti, hvor de lever for evigt, som har levet godt på
jorden og har bestået domme af Duat, kunne han ikke komme endnu.
Seth og hans kammerater tog kisten der indeholdt Osiris krop
og kastede den i Nilen, og Hapi Nilguden bar den ud i "Det Store Grønne",
hvor den blev kastet rundt i mange dage, før den blev kastet
i land på den fønikiske kyst nær byen Byblos. |
|
|
|
Træet i Byblos. |
|
Bølgerne kaste den ind i en tamarisk træ,
der voksede på kysten, og træet satte grene og der voksede
blade og blomster for at gøre det egnet som hvilested for
kroppen af den gode gud Osiris og meget snart blev træet
berømt over hele landet. Kong Malcander hørt om det, og han
og hans kone, dronning Astarte, tog til stranden for
at se på træet. Nu var grenene vokset sammen og skjulte
kisten som indeholdt Osiris krop. Kong Malcander gav ordrer, at træet skulle
fældes og laves til en stor søjle til hans palads. Det blev
gjort, og alle undrede sig over træets skønhed og duft, men
ingen vidste, at det omsluttede kroppen af en gud. |
|
|
|
Isis Flugt til Deltaet |
|
I Ægypten følte
Isis samtidig i stor angst. Hun havde altid vidst, at
Seth
var fyldt med ondskab og jalousi, men den venlige
Osiris ikke ville tro på hans brors ondskab. Men så snart hendes
mand var død viste
Isis det, selv om ingen fortalt hende det, og hun
flygtede ind i sivskovene, med Horus-barnet. Hun fandt ly på
en lille ø, hvor gudinden Buto boede, og betroede det
guddommelige barn til hende. Og som en yderligere sikring
mod
Seth,
løsnede
Isis øen fra dens fundament, og lod den flyde, så ingen
kunne fortælle, hvor den var at finde. |
|
|
|
Isis søger efter Osiris.
Begravelsen er vigtig. |
|
Så rejste hun ud for at søge efter
Osiris krop. For indtil han blev begravet med alle de
nødvendige ritualer og formularer, kunne selv hans ånd ikke
gå længere mod vest end Duat,
prøvestedet, og den kunne ikke komme til Amenti. Op og
ned gennem Ægyptens land vandrede Isis, men fandt aldrig et
spor til hvor hun kunne finde kisten, hvori Osiris krop lå.
Hun spurgte alle som hun mødte, men ingen havde set den og
i denne sag kunne hendes magiske kræfter ikke hjælpe
hende. |
|
|
Til sidst spurgte hun de børn, der legede
ved flodbredden, og straks fortalte de hende, at netop sådan
en kiste, som hun beskrev, var flydt forbi dem i den hurtige
strøm og ud i `det store grønne`.
Isis vandrede langs kysten, og igen og igen, var det
børnene, der havde set kisten flyde forbi og fortalte hende,
hvilken vej den var drevet. Og på grund af dette, velsignede
Isis børnene og dekreteret, at børn derefter altid skal tale
kloge ord og undertiden fortælle om ting der vil komme. |
Isis kommer til Byblos |
|
Til sidst kom
Isis til Byblos og satte sig nede ved kysten. Samtidigt
kom pigerne der opvartede dronning Astarte ned for at bade
på stedet, og da de kom op af vandet lærte Isis dem, hvordan
man kunne flette sit hår - som det aldrig var gjort før. Da de
gik op til slottet hang en mærkelig og vidunderlig duft af
parfume ved dem og dronning Astarte undrede sig over det, og deres
flettede hår, og spurgte dem, hvordan det var gået for sig.
|
Dronning Astarte. |
|
Pigerne fortalte hende om den fantastiske
kvinde, der sad ved stranden, og dronning
Astarte sendte bud til Isis, og spurgte
hende om at tjene på slottet og passe hendes
børn, den lille prins Maneros
og babyen Dictys, som skrantende
voldsomt. |
|
|
For hun vidste ikke, at den underlige
kvinde, der rejste alene til Byblos, var den største
af alle gudinder i Ægypten. Isis sagde ja til dette, og
meget snart var baby Dictys stærk og rask selvom hun
ikke gjorde
andet end at give ham hendes finger sutte på. Men med tiden
var hun blevet glad for barnet, og tænkte at hun ville gøre ham
udødelig, hvilket hun gjorde ved afbrænding af hans dødelige
dele mens hun fløj rundt og rundt om ham i form af en
glente. Astarte havde imidlertid overværet det hemmeligt,
men da hun så, at hendes barn syntes at være
i brand hun sprang ind i rummet med et højt
skrig, og således brød hun magien. |
Malcander og Astarte, |
|
Så tog Isis
igen sin egen form, og Astarte kastede sig
ned i rædsel da hun så den skinnende gudinde
og forstod hvem hun var. Kong Malcander og Astarte tilbød hende gaver fra
alle de rigeste skatte i Byblos, men Isis bad kun for den
store tamarisk søjle som bar taget, og hvad den indeholdt.
Da den blev givet til hende, befalede hun at den at åbne sig
og ud faldt Seths
kiste med Osiris. Men søjle gav hun tilbage til Malcander og Astarte, og den forblev den
mest hellige objekt i Byblos, da det havde en gang holdt
kroppen af en gud. Da kisten, der var blevet Osiris
kiste, blev givet til hende, kastede Isis sig ned på den med
et skrig så forfærdelig af sorg, at lille Dictys døde af lyden. |
|
|
|
Hjemrejsen til Ægypten. |
|
Isis fik arrangeret at kisten blev
bragt ombord i et skib, som kong Malcander tilbyder hende,
der skal til Ægypten. Med hende rejste Maneres, den unge
prins af Byblos, men han blev ikke hos hende længe, da hans
nysgerrighed viste hans uduelighed. For så snart
skibet havde forladt land, trak Isis sig tilbage til, hvor Seths kiste stod og åbnede
låget. Maneres krøb op bag hende og kiggede over hendes
skulder, men Isis vidste han var der, og vendte sig og
sendte et blik i vrede - og han faldt baglæns over skibets
ræling ned i havet. |
|
|
Næste morgen, da skibet passerede Phaedrus
floden, der med sin stærke strøm truede med at føre dem væk
fra land. Men Isis vrede voksede og hun udtalte
en forbandelse over floden, så dens løb tørrede ud fra den
dag. Hun kom sikkert til Ægypten efter dette, og gemte
kisten i deltaets sumpe, mens hun skyndte til den flydende ø,
hvor Buto gemte Horus. |
|
|
|
Seth finder Osiris
krop. |
|
Men det skete sådan at Seth
kom vildsvinejagt med sine hunde, jagende om natten efter
sin sædvane, da han elskede mørket, hvor onde ting er omkring. I lyset fra månen, så han
kisten af cedertræ træ indlagt med ibenholt og elfenben, med
guld og sølv, og genkendte den, ved synet kom had og vrede
til ham i en Rød Sky, og han rasede som en panter fra syden.
Han flåede kisten op, og tog Osiris legeme og delte det i
fjorten stykker ved hans guddommelige styrke, og han spredte
dem op og ned i hele Nilens længde, således at krokodiller
kan spise dem. "Det er ikke muligt at ødelægge kroppen
af en gud!" råbte Seth. "Dog har jeg gjort det - for jeg har
ødelagt Osiris!". Hans latter rungede gennem landet, og alle
der hørte det rystede og skjulte sig. |
|
|
Nu måtte Isis begynde sin
eftersøgning én gang til. Men denne gang havde hun hjælpere, for Nephtys
forlod hendes onde mand Seth og kom til sin søster,
og Anubis, søn af Osiris og Nephtys, der har form af en
sjakal, hjælper med eftersøgningen. Når Isis rejste gennem
landet var hun var ledsaget og bevogtet af syv skorpioner.(Myten om Isis og de syv Skorpioner). |
Isis finder stykkerne af Osiris. |
|
Men da hun søgte langs Nilen og blandt de
mange strømme i deltaet kom hun frem i en båd lavet af
papyrus, og krokodiller i deres ærbødighed for gudinden,
rørte hverken stykkerne af Osiris eller Isis selv. Altid
derefter har alle der sejlede på Nilen i en båd lavet af
papyrus været sikkert mod dem, for de troede at det var Isis
stadig søgte efter stykker af hendes mands krop. Langsomt,
stykke for stykke, fandt Isis delene af Osiris. Og når hun gjorde det,
skabte hun en magiske illusion af hele hans krop og fik
præsterne til at bygge en helligdom og udføre
hans begravelse ritualer. Og således blev der tretten steder
i Ægypten, som hævdes at være begravelsespladserne for
Osiris. |
|
|
På denne måde gjorde hun det sværere for
Seth yderligere at skænde kroppen af den døde
gud. |
Osiris manglende legemsdel. |
|
Et stykke kun hun ikke finde, for det
var blevet spist af visse ugudelige fisk og deres art var
fordømte altid bagefter, og ingen ægyptere ville røre eller
spise dem. Isis begravede imidlertid ikke nogen af delene de
steder, hvor Osiris gravene og helligdommene var. Hun
samlede alle stykkerne sammen, og genforenede dem med magi, og
ved magi skabte hun et billede af manglen, så Osiris blev fuldstændigt. |
|
|
Så fik hun legemet balsameret og gemt væk
på et sted, som hun alene kendte. Og efter dette vandrede
Osiris sjæl ind i Amenti, for at herske over de døde, indtil
det sidste store slag, hvor Horus skulle dræbe Seth og
Osiris ville returnere til jorden igen. |
|
|
|
Horus. |
|
Men medens Horus voksede op i denne verden,
besøgte Osiris ånd ham ofte og lærte ham alt
det, en stor kriger bør vide - en, der
skulle kæmpe mod Seth både med kroppen og i
ånden. En dag Osiris sagde til drengen, "Sig
mig, hvad er den ædleste ting, at en mand
kan gøre?", Og Horus svarede: "For at
hævne sin far og mor for det onde gjort mod
dem." Dette glæder Osiris, og han spurgte
videre "Og hvilket dyr er mest nyttigt for
hævneren at tage med sig når han går ud til
kampen?", "En hest," svarede Horus straks.
"Er en løve ville være endnu bedre” foreslog
Osiris. "En løve ville være det bedste for
en mand, der havde brug for hjælp," svarede
Horus, "men en hest er bedst til at forfølge
en flygtende fjende og afskære ham fra at
flygte." |
|
|
|
|
|
|
|
|
Historien fortsætter i
Kampen mellem Horus og Seth. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Naturhavnen
ved Byblos, med romerske anlæg i baggrunden. |
(1) |
|
|
|
|
Referencer: |
- http://en.wikipedia.org/wiki/Osiris_myth
|
  |
©Egyptolog.dk/ Erik Christensen 2008 - 2014 Version.7.0.1 |
|
|