 |
          |
|
Forhistorisk tid
|
perioden mellem 475.000 - 3.000
fvt. |
|
|
|
|
|
For
den kulturelle indvandring i Nildalen, var de klimatiske
ændringer i Nordafrika en afgørende faktor. For ca.500,000
år siden, var Vejret var præget af rigelig nedbør, hvilket
kan ses af de mange regnvandsfloder, Wadier, der i dag
gennemskærer ørknerne på kryds og tværs. Oprindeligt førtes
regnvandet der faldt over savanne landskabet, væk gennem
disse floder. |
|
|
Nilens hovedstrøm, består på dette tidspunkt kun
af vand med oprindelse i det sydlige Afrika.
|
|
475,000 fvt. |
Dengang var Sahara en frodig græsslette, beboet
af dyr som elefanter, giraffer, vildokser,
strudse, gazeller, antiloper og løver, hyæner og
andre rovdyr. De samme dyr, som vi i dag ser i
Masai Mara i Kenya |
|
|
De første spor af menneskelig aktivitet omkring
Nildalen går tilbage til old-stenalderen for ca.
475,000 år siden. Fra perioden findes grove
håndøkser og skrabere, der indikerer jagtmetoder
og forarbejdning af skind.
(*1) |
|
75,000 fvt. |
For ca. 75,000 år siden forfines
stenredskaberne, de bliver nu slået i fliser,
fra samme stenblok. (flint). |
|
|
|
|
ca.40.000 fvt. |
Aterian
industri. |
|
|
Aterian
industri
er et
navn givet af arkæologer for en type sten værktøjs
fremstilling, der nåede Ægypten ca. 40.000 fvt.
Værktøjstypen stammer oprindeligt fra området omkring
Atlasbjergene i det nordlige Sahara. |
|
|
Navnet Ateriansk
refererer stedet Bir el Ater, syd for Annaba i Marokko.
Personlig pynt, gennemborede muslingeskals perler er fundet
i mindst en udgravning, og er dateret til 82.000 år fvt. |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Klimaet i Sahara har over den sidste 1/2 million
år vekslet mellem nedbørs-perioder, med et
frodigt savanne-landskab, og lange
tørkeperioder hvor Sahara blev ørken, med få
oaser. |
(8) |
|
|
|
|
|
ca.40.000 fvt. |
Khormusan kulturen. |
|
|
Khormusan kulturen
dukker op i Ægypten mellem 40.000 og 30.000 fvt. Kulturen er
kendetegnet ved at frembringe genstande, med brug af
avancerede værktøjer, ikke kun at forarbejde sten, men også
dyreknogler og hæmatit. Der er fundet små pilespidser, men
aldrig buer. |
|
|
Khormusan kulturen afsluttes omkring 16.000
fvt. Da der begynder at opstå konkurrence med fremkomsten af
nye kulturer. |
|
|
|
|
28,000
fvt. |
Omkring 30,000 fvt. forbinder den Blå-Nil sig
med Nilens hovedstrøm, så der nu fra Lake Tana
kommer store mængder ler-slam, der aflejre sig i
de strandsøer der opstår, der hvor slammet
lukker for hovedstrømmen. |
|
|
|
|
16.000 fvt. |
For 18.000 år siden blev klimaet tørrere, og
savannen udtørrede, og skrumpede ind til
områderne omkring Oaserne og Nildalen. De vilde
dyr fulgte vandet og græsset, og jægerne fulgte
dyrene. |
|
|
Da jagtområderne nu blev mindre, finder man
herfra de første tegn på mere faste beboelser.
På bopladserne er fundet knogler af vildhest,
flodhest og vildæsel. Desuden strudseæg og
muslinger.
|
|
|
Halfan
kulturen |
|
|
Halfan
kulturen
blomstrede for mellem 18.000 og 15.000 år siden. langs Nildalen i
Ægypten og Nubien. |
|
|
Halfan
kulturen udspringer af Khormusan kulturen, og var som den,
afhængig af jagt, fiskeri og indsamling af urter
og frugter for at overleve. Større
koncentrationer af fundne genstande viser, at de ikke har
været tvunget til sæsonbestemte vandringer, men man er
fastboende i længere perioder. |
|
|
Det primære materiale der er efterladt af
denne kultur er stenredskaber, afslag og klippemalerier. |
|
|
|
|
13.000 fvt. |
Qadan kulturen. |
|
|
Qadan
kultur var en kultur, der opstod i det nordøstlige Afrika
cirka 15.000 år siden. Og skønnes at have eksisteret cirka 4.000
år. |
|
|
En
lang række udgravninger i øvre Nubien, har bevist
eksistensen af en mesolitisk kultur , der benyttede
kværnsten, og fremstillede sten-segl til at høste vildt korn
langs Nilen. |
|
|
I
begyndelsen af ”Sahaba Daru Nil fasen”, hvor
en klimaændring begynder udtørringen af Sahara, tvang det
beboerne i de libyske oaser, til at trænge ind i Nildalen. |
|
|
Esna eller Sebilian kulturen. |
|
|
I
Ægypten, viser analyser af pollen fundet ved arkæologiske
udgravninger, at Sebilian kultur eller Esna kulturen også
indsamlede hvede og byg. Domesticerede frø blev ikke fundet
|
|
|
|
|
12.000 fvt. |
Ved
Wadi Kubanija
syd for Aswan, gjorde en polsk-amerikansk i 1978
er bemærkelsværdigt fund. I forbindelse med en
lille boplads med omkring 20 beboere, opdagede
man blandt sandklitterne spor efter marker. Her
var tydeligvis blevet dyrket en et kornet hvede
og byg. |
|
|
En datering af afgrøderne med kulstof-14, viser
en alder mellem 13.- 14.000 år. Om der er tale
om egentligt landbrug er et åbent spørgsmål, men
fund af håndkværne på bopladserne, tyder på det.
|
|
|
|
|
10.000 fvt. |
Omkring 10.000 indtræder en ny klimaændring, og
den faste beboelse af Nildalen ophører på grund
af en øget nedbør i Nordafrika. Nomadiske jæger-samlere erstatter dem,
og der er ingen tegn på brug af høstværktøj, de
næste 4000 år. |
|
|
|
|
6.000 fvt. |
Førdynastiske eller neolitiske
periode. |
|
|
Den
førdynastiske
periode begynder ca. 6000 år fvt, og svarer til den
neolitiske periode, og slutter ca. 3100 fvt. |
|
|
Dateringerne af den førdynastiske perioder blev fastlagt,
før omfattende udgravning havde fundet sted, og de senere
fund viser også en mere gradvis overgang til den dynastiske
tid. Den samme gradvise udvikling, der kendetegner de
forskellige perioder, er til stede gennem hele førdynastiske
periode, og de enkelte ”kulturer” ikke må fortolkes som
adskilte enheder, men er en kontinuerlig strøm. |
|
|
Den
førdynastiske periode er normalt inddelt i kulturelle
perioder, hver opkaldt efter den lokation, hvor en bestemt type
ægyptisk keramik først blev udgravet. |
|
|
Langt
størstedelen af førdynastiske fund er fra
Øvreægypten, grunden er Nilens årlige aflejring
af slam/ silt, deponeret langt mere slam
over Deltaet, og begravede og opløste de fleste
genstande. |
|
|
|
|
4.500 fvt. |
Badari kultur. |
|
|
Omkring 4500 år fvt. ses den første overgang fra
stenalder til den ældste kobber-stenalder i
Ægypten. |
|
|
"Den ældste kobber-stenalder kultur i
Øvreægypten repræsenteres af en række bopladser
og gravpladser på Nilens østbred ved Badari syd
for Asuit. |
|
|
Kronologisk overlapper de tidlige stadier af
denne kultur slutningen af Merimde kulturen i
nord og ca.4400 fvt i nord og begyndelsen af
Naqada I i syd ca. 3800fvt. |
|
|
Bopladserne bekræfter eksistensen af en række
landsbyer i det flade ørken-område, på randen af
det frugtbare land. |
|
|
Rester af hytter, og siloer nedgravet i jorden
og beholdere til opbevaring af forråd, samt lag,
der indeholder affald fra bopladserne viser, at
disse menneskers økonomiske aktiviteter bredte
sig over et bredt spektrum, herunder landbrug,
husdyrhold, jagt og fiskeri. |
|
|
De tidlige landbrugsteknikker krævede ikke
særligt meget hårdt arbejde. Floden havde dannet
en række naturlige damme og søer på flod
slætten, og disse principper for kunstig vanding
af afgrøder, kom senere til at danne grundlag
for ægyptens landbrug, og det naturlige system
blev grundlaget for en udbygning med diger og
kanaler. |
|
|
De døde blev begravet på gravpladser i udkanten
af landsbyerne, og de fleste blev anbragt på
siden i fosterstilling, med ansigtet vendt mod
vest. Som regel var de pakket ind i sivmåtter,
og ledsaget af store mængder gravgods. |
|
|
Mens store ler-beholdere af groft materiale
oftest findes på selve bopladsen, indeholder
gravene oftest fint tilvirkede keramiske
genstande. Fade, skåle og platter er oftest
fremstillet af rød eller brun, poleret ler.
|
|
|
Randen blev oftest sodsværtet med en særlig
teknik, der kendetegnet for typen. Før
genstanden blev poleret, blev deres overflade
dekoreret med rillemønster. |
|
|
Gravene indeholder også en lang række genstande,
der primært benyttes til kosmetik og til
udsmykning af kroppen. Udskæringer med figurer i
elfenben og ben er især bemærkelsværdige. Man
har desuden fundet kosmetikpaletter af sten,
udskårne salve-skeer, hårnåle, pyntekamme og
armbånd af ben og elfenben, halskæder af
turkisperler, poleret steatit, muslingeskaller
og forskellige sten, man har desuden fundet
kobber i form af nåle og perler. |
|
|
Disse fund fra Badari kulturens gravpladser er
de første vidnesbyrd om en højtudviklet
dødekult, der senere blev så vigtig i ægyptens
historie.Efter som døde blev begravet med deres
mest personlige ejendele og i deres eget tøj,
havde dødekulten også en funktion som social
markør, og bevis for sociale skel.(*2)
|
|
|
Badari kulturen blev efterfulgt af Naqada, den
vigtigste af de forhistoriske kulturer i
Ægypten. |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Kornsegl, skrabere, syle m.m. vidner om de
tidligste beboere omkring Nildalen. |
(2) |
|
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Kværnsten findes for 14,000 år siden. |
(1) |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Perlemorsarmbånd ca.6000 fvt. |
(1) |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
1.Kobberarmbånd , 2.Elfenbensarmring. begge
ca.4500 fvt. |
(1) |
|
|
|
|
|
|
William Flinders Petrie
var
den første, der efter hans udgravninger i Naqada i 1894
foretog en inddeling af keramikken i de tre hovedgrupper
|
|
|
Naqada
I, II og III. Og kaldte de tre perioder
Ameratien
,
Gerzean og Semainean. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4400 - 3500 fvt. |
Naqada I -
Ameratien periode. |
|
|
"Den
ældste del af Naqada kulturen eksisterede parallelt med
Badari-kulturen, der geografisk ligger nord for Naqada
området, der gradvist voksede ind over Badari, for til sidst
helt at erstatte den. |
|
|
Naqada-kulturens udbredelsområde ligger mellem Abydos og
Hierakonpolis, hvor de store handelsruter førte fra Oaserne,
over Nilen, til Rødehavs kysten. |
|
|
Naqada
I ligner Badari-kulturen med hensyn til landbrug, teknik og
materielle træk. Et umiskendeligt træk er den
håndværksmæssige kvalitet af gravgenstande. |
|
|
I Naqada
I bruger man rød poleret keramik, enten ensfarvet eller med
sort kant. Foruden fade og tallerkner er de vigtigste
genstande store fladbundede kar, der med tiden udvikler sig
til flasker og andre beholdere.
Rødpoleret lertøj, bemalet med creme-farvede stregmønstre er
et af Naqada I.s særkender. |
|
|
Først
brugte man geometriske mønstre, der kan tolkes som
stiliserede blomster. I den sene del af perioden begynder
man at benytte figurer i dekorationen, mest dyr fra nildalen
som flodheste og krokodiller. |
|
|
Undertiden består dekorationerne af mennesker og dyr, der
giver indtryk af at være enten jagt, krigs eller rituelle
scener. De første dekorationer med både kommer også fra
denne periode. Kvindeidoler optræder hyppigt. |
|
|
Andre
typiske genstande er Rombeformede skiffer palette og
skiveformede køllehoveder. Køllehovederne indgik ofte i
gravgodset i højtstående mænds gravgods, indtil stridskøllen
i historisk tid mistede sin rolle som militært våben, og
overgik til gruppen af faraos regalier. |
|
|
Et afgørende træk veg Naqada-kulturen er dens
geografiske dynamik. Med udgangspunkt i Qena,
spredte den sig, først mod nord til området
mellem Asuit og Fayum Oasen og senere mod syd
til området syd for 1.katarakt. |
|
|
Kolonisering af nye ubeboede områder er ikke den
eneste mulighed i denne proces, I samme
forbindelse må der være foregået en kulturel
tilpasning af beboerne, der allerede boede i
områderne, og ernærede sig som jægere, fiskere
og samlere. |
|
|
I
studierne af den geografiske udbredelse af Naqada-kulturen,
har det været muligt at spore en ny livsstil og økonomisk
strategi, en ny teknisk videnstruktur, og en ny form for
social-organisering."
(*3) |
|
|
|
|
|
Keramik og
genstande fra Naqada I. |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Elfenbens kam med udskåret antilope.
Naqada I. |
(7) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
** |
** |
|
** |
|
Boston |
(7) |
Bolton |
(1) |
Sorttoppet lertøj er karakteristisk |
(7) |
Stockholm |
(6) |
Bolton |
(1) |
Skiffer palette. B.M London |
|
|
|
|
3500 - 3200 fvt. |
Naqada II
eller
Gerzean perioden. |
|
|
"De arkæologiske fund giver oplysninger om
Naqada kulturens videre materielle udvikling.
Betragtes flere forskellige træk under èt, kan
Naqada fase II spores tilbage til ca.3500 fvt. |
|
|
Det sortkantede lertøj, der så ofte forekommer i
den tidligere periode, bliver mindre almindelig.
|
|
|
To nye tekniske fremskridt, før stigende
betydning. Den ene var anvendelsen af nilslam,
blandet med skåret strå, til fremstilling af
keramik der kunne bruges til fremstilling af
meget andet end kar og fade. |
|
|
Det andet store fremskridt, var fremstilling af
en anden type keramik. Man benyttede ler af en
type med meget mergel (mergel-ler). Leret er
sværere at bearbejde end nilslam, men giver en
stærkere, mere kompakt, keramik, der er velegnet
til opbevarings beholdere til fødevarer. |
|
|
Den kulturelle udvikling i perioden er
karakteriseret af dynamisk vækst,
handels-aktiviteter og stor kontakt med
omverdenen. |
|
|
Skibet antyder denne mobilitet, og har det
udviklet sig til det symbol på dominans, som det
senere blev i kulturel og historisk forstand. |
|
|
Menneskeskikkelser er de eneste andre figurer,
særligt kvinder med brede hofter og armene hævet
over hovedet. Denne figurform findes også som
idoler. |
|
|
Nye karakteristiske former dykker op, specielt
et stort antal dyre formede sminkepaletter, der
blev brugt til at blande kosmetik på. De
skjoldformede paletter, med to fuglehoveder i de
øverste hjørner, er forløberen for de dekorerede
ceremonielle paletter fra tidlig dynastisk tid."(*4) |
|
|
|
|
|
Keramik og
genstande fra Naqada II. |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Kvindefigurer er de første skulpturer der dukker
op i Naqada II |
(6) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Petri, London |
(3) |
Forskellige
typer keramik fra Naqada II. Petri, London |
(3) |
Kvindefigurer
fra Naqada II. |
(6) |
Afbildning af
kvinder. typiske fremstillet med hævede arme. |
(4) |
|
Sminkepaletter. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Anden som
sminkepalette. Leiden |
(5) |
BM, London |
(4) |
En vædder
B.M.London |
(4) |
kvardratisk sminkepalette.
|
(5) |
|
|
|
|
3200 - 3000 fvt. |
Naqarda III
eller
Semainean
perioden. |
|
|
Naqada III er den sidste fase af Naqada
kulturen. En periode på 200 år fra cirka
3200-3000 fvt. den bliver også kaldt den
proto-dynastiske periode eller dynasti 0.
Perioden var præget af en løbende proces med
politisk forening, der kulminerede i dannelsen
af en enkelt stat |
|
|
Det er en tid med store fremskridt, som det ses
i de første eksempler på kunstvanding. Det er
herfra, vi gennem de første hieroglyffer, møder
det tidligste ægyptiske sprog. Der er også fra
denne periode, vi har de første billedlige
fortællinger på de rituelle paletter. |
|
|
|
|
|
Der var under Naqada II perioden opstået en
række selvstændige bystater langs Nilen, der var
regeret af lokale høvdinge eller konger.
Indbyrdes aftaler eller krige reducerede
antallet af store stater i Øvreægypten til tre,
Thinis (Abydos), Naqada og Nekhen
(Hierakonpolis). Regenterne fra Thinis
fortsætter deres territoriale ekspansion, de
starter med at erobre Naqada, og fortsatte
derefter mod nord, og erobrede Nedreægypten.
Hvordan kongen i Nekhen har forhold til Thinis
er usikker, men de to stater kan have fusioneret
fredeligt. Nu med den Thinitiske konge som
regent over hele Ægypten.
|
|
|
|
|
|
Det er fra denne periode man finder de første
royale kirkegårde i Ægypten, i Thinis (Umm
el-Qa`ab i Abydos), i Naqada og i Nekhen, og en
enkelt grav i Gebelin.
Disse herskere brugte genkendelige kongelige
ikonografier til at udtrykke det ideologiske
grundlag for deres magt, og kan derfor kaldes
konger. |
|
|
Det er her man ser den
første regelmæssige brug af kongens navn
indskrevet i en serekh – paladsfacade, under en
Horus falk. De findes på ofte på gravgods som
keramik og små brikker af elfenben. |
|
|
|
|
|
|
|
|
De fleste ægyptologer mener Narmer både var den
sidste konge i Naqada perioden, far til Menes og
derved den egentlige grundlægger af 1.dynasti.
|
|
|
|
|
|
Rituelle paletter |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Narmer Paletten - Naqarda III |
(5) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
" Hunter
paletten" B.M.London |
(4) |
B.M.London |
(4) |
Narmer
Paletten - Naqada III |
(5) |
|
|
Referencer: |
- Regine Schultz : Ægypten
Faraonernes Verden. Koneman (*2 s.12-13), (*3
s.14-15), (*4
s.15-18)
- Michael A. Hoffman : Egypt
before the pharaohs. Dorset Press. 1990
- Politikens Verdenshistorie :
Flodrigerne (*1 s.18)
- R.Hamilton : Det gamle
Ægypten - Faraonernes Rige. Parragon Books 2006.
(S.17-19)
- Foto : Anders C. de Voss.
Petri Museum, London (3) British Museum, London
(4)
- Foto : Erik Christensen.
Bolton Museum (1), Museo Egizio, Milano (2),
Reichmuseum, Leiden (5), Meddelhavsmuseet,
Stockholm (6), Museum of fine arts, Boston (7)
- Foto af Savanne (8) :http://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=WcOxbaeIOOx2yM&tbnid=Rj0Q3WNcyDv8hM:&ved=0CAQQjB0&url=http%3A%2F%2Fwww.zoonar.com%2Fphoto%2Fluftbildaufnahme-afrikanische-savanne_2433597.html&ei=LbK2U6TjKeeNywPQooDYCQ&bvm=bv.70138588,d.bGQ&psig=AFQjCNHX3o6OL1aFEV94B9W-YLoxCHkkxQ&ust=1404568370399226
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Naqada_III
|
          |
 |
©Egyptolog.dk - Erik Christensen 2008 - 2014
version 7.0.1 |
|
|