|
|
Hathor. |
|
|
|
** |
** |
 |
|
|
|
|
|
Hathor som ko. |
(1) |
|
|
|
|
|
Andre navne: |
Het,
Hert, |
|
|
Symbol : |
Ko, Løvinde,
Flodhest, Kobra, Falk, Sistrum, Gravide
Kvinder og div. musikinstrumenter |
|
|
Gud for :
|
Moder-gudinde.
Kogudinde. |
|
|
Relationer :
|
Hathor er
datter af Ra, I Dendera er hun tilbedt
sammen med Horus fra Edfu, og deres søn Ihy. |
|
|
Hathor Kulten. |
Kulten for ko-gudinden var
veletableret i førdynastisk tid mellem
5500 og 3100 fvt. og Hathor må have delt
symbol med andre ko-gudinder som for
eksempel Bat. Hendes form er udhugget i
flint, og på Narmer paletten findes ko
emblemet øverst. |
|
Som moder-gudinde havde Hathor
indflydelse på både nu, og efterlivet,
var hendes tilknytninger til
omstændigheder i livet og døden næsten
ubegrænsede, I alle nomer, i både Øvre
og Nedre-ægypten, blev Hathor smeltet
sammen med de lokale gudinder. |
|
|
Kultcentre :
|
Dendera.
I flere templer hvor Hathor blev
tilbedt, blev taget båret af
Hathor-søjler. Under Kult ceremonierne
blev en Menat-halskæden, ofte dekoreret
med et billede af Hathor, båret og
rystet som akkompagnement til messen og
sang. |
|
Et andet ritual i Hathor kulten
prøver at dæmpe hendes voldsomme sider -
når hun bliver Sakhmet - benytte
præstinderne en Sistrum, en art rangle,
eller en slags tamburin for at berolige
hende. |
|
|
Ikonografi, Fremstilling: |
Hathor vises
som en kvinde med kohoved og en
solskive mellem hornene, og i i hænderne
Ankh, livets tegn, eller enten Was-
eller Papyrus scepteret. |
|
Hathor-Isis bliver ofte afbilledet
med kohorn med en solskive imellem, især når man har
ønsket hun fremstår som mor til Horus. |
|
Hathor vises også som en ko med en solskive
mellem hornene. |
|
|
Neheb-away. |
Når gudinden Hathor blev
tilbedt som velgører for
de fattige eller håbløse
eksistenser blev hun
fremstillet som
Neheb-away. |
|
Når hun rystede sin
Sistrum, fortaltes det
at hun fordrev de onde
ånder. |
|
|
Indflydelses:
|
Hathor
er først kærlighedens gudinde men også
gudinde for sang, spil og lykke, samt beskytter
af kvinder. Kong Khefren omtaler, i hans
daltempel i Giza, Hathor som beskytter
af templet. |
|
I Theben knyttes hun til nekropol området. |
|
|
Mytiske ref : |
I tidlig ægyptisk mytologi er hun
mor til
Horus
*1 (den ældre), rollen
overtages senere af
Isis, Som mor til Horus
blev Dronningen identificeret med hende,
da hun var mor til farao " Den levende Horus."
|
|
I myten om
Re der er blevet gammel
og ikke
længere vil adlyde guden, Kalder han
Sakhmet frem, der er Hathors egenskaber som
løvegudinde, og lader hende drage
myrdende igennem Ægypten, til Re
stopper hende og kalder Hathor frem. |
|
|
*1 |
En indikation af dette forhold ligger
i betydningen af Hathors navn " Huset for
Horus." |
|
|
|
|
|
|
|
|
De syv Hathor. |
|
|
|
Andre navne: |
Det
fortælles at fordi
tilbederne af Hathor
ikke kunne tilbede hende
i alle hendes former,
blev en liste med de syv
vigtigste, udarbejdet af
præsterne i templet i
Dendera. |
|
|
|
|
|
|
1.
Hathor fra Theben |
3.
Hathor fra
Aphroditopolis |
5.Hathor
fra Memphis |
7.
Hathor fra Keset |
|
2.
Hathor fra Heliopolis |
4.
Hathor fra Sinai |
6.
Hathor fra Hierakonpolis |
|
|
|
|
|
|
|
De syv
Hathors opgave er ifølge
mytologien, at
forudsiger de nyfødte
børns skæbne. |
|
|
Hathor søjler. |
I en lang række
templer i Ægypten
dyrkede man gudinden
Hathor. Som en del af
dekorationen i tempel
hallerne blev
søjlehovederne udført
som kvindehoveder med
ko-ører. Ansigtsformen er
trekantet, og der er flere der
ægyptologer der har foreslået, at formen
i virkeligheden viser en livmoder. |
|
Det kan være en nærliggende tanke,
når man ser på Hathors gudelige
funktioner som gudinde
for sang, spil og lykke,
samt beskytter af
kvinder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.jpg) |
|
 |
|
 |
|
-1.JPG) |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
** |
|
Hathor stele. |
(2) |
Hathor
tempelrelief. |
(3) |
Harhor, den
himmelske ko. Hatshepsut´s Dødetempel i Deir el
Bahari. |
(4) |
tempelrelief
Seti Is tempel i Abydos. |
(5) |
|
|