|
 |
|
Myter og
fortællinger fra det gamle Ægypten. |
|
|
|
Religiøse myter. |
|
|
Myter om solguden Ra. |
|
Da Ra skabte verden. |
|
"Da Ra skabte verden ".
I begyndelsen, før der var
noget land i Egypten, var
alt mørke og der var intet
andet end et stort intet af
vand kaldet Nun. Kraften i
Nun var sådan, at der ud af
mørket opstod et stor...
|
forsættes her |
|
|
|
|
Da Ra skaber Sakhmet. |
|
"Da Ra skaber
Sakhmet for at
straffe menneskene ".
Så tog Re skikkelse af en
mand og blev den første
Farao, og regerede landet
for tusinder og atter
tusinder af år, der gav en
sådan høst, at ægypterne
derefter altid talte om, "de
gode ting, som skete i Ra`s
tid ". Men, det var i
skikkelse af en mand, Re
blev gammel, med tiden
frygtede menneskene ham ikke
længere, og... |
forsættes her |
|
|
|
|
Ra´s hemmelige navn |
|
"Da Isis med magi fik
Ra´s
hemmelige navn ".
Ra ældedes dag for dag. Når
han rejste tværs over
Egypten, dinglede hans
hovedet fra side til side
grundet alderen, hans kæber
rystede, og han havde løbere
fra mundvigen som hos meget
gamle mænd. Da hans spyt
faldt på jorden, blev det
mudder, og det (mudder) tog
Isis i sine hænder og æltede
det sammen, som hvis det.. |
forsættes her |
|
|
|
|
|
|
Myter om
Isis. |
|
Isis og de syv skorpioner
|
|
"Isis og de syv skorpioner "
Når Isis forlod Horus om
aftenen, da de gemte sig i
papyrussumpene i nærheden af
Buto, var hun ledsaget af
syv skorpioner. Tre af
skorpionerne var foran
hende, Petet, Tjetet og
Matet. De sikrede vejen
frem. Bag. |
forsættes her |
|
|
|
|
Isis og
Osiris. |
|
Myten om "
Isis og Osiris ".
Osiris myten nåede sit endelige form i eller
inden 3.dynasti omkring 2500 fvt. Mange af dens elementer
udspringer af ældgamle religiøse ideer, konflikten mellem
Horus og Seth kan have været delvist inspireret af en
regional kamp, mellem nildalens beboere og fremmede folk der
er trængt fra ørknerne tidligt i landets historie.
|
|
|
|
Men
Isis opdagede kornet, både hvede og byg
der groede vildt i landet mellem de
andre planter der stadig var ukendt for
menneskene. Og
Osiris lærte dem hvordan man kan så
frøene efter at Nilen er steget i den
årlige oversvømmelse og sunket igen og
har efterladt frugtbart mudder over markerne, og hvordan man
passede og vand afgrøderne; hvordan at skar kornet når det
var modnet, og hvordan man tærske kornet på tærske- gulvet,
tørrede det og male det til mel og at
gøre det til brød. Han viste dem også
hvordan man plantede vinstokke og lavede
druerne til vin, de vidste allerede
hvordan man kan brygge øl... |
forsættes her |
Horus og Seth |
|
"Horus og Seth`s Kamp."
Da han
hørte dette vidste
Osiris, at tiden
var inde for Horus at erklære krig mod Seth, og bød
ham at samle en stor hær og
sejler op af Nilen og
angribe ham i ørkenen mod
syd. Horus samlede hans
styrker og angreb...
|
forsættes her |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Ra
stående i hans båd. |
(1) |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Relief i templet i Edfu. |
(2) |
|
|
|
Religiøse Tekster og Hymner. |
Akhenatons Solhymne.
|
|
Solhymnen
til Aton, har kong Ahkenaton som
forfatter.
Akhenaten har haft flere formål med hymnens tekst.
Første: Han har en ny religion, der i modsætning til
de gamle ikke har en mytologi eller en skabels
beretning, der kunne fortælle om gudens væsen,
egenskaber eller formåen.
For det andet har han brug for et skrift der gør
ham til solens søn og bekræfte hans og hans families
guddommelighed. |
|
|
|
"
Du kom til syne skøn i himmelens horisont,
Du levende Aton, livets ophav. |
|
|
|
Når du står op i den østlige horisont, så du fylder alle lande med din skønhed. |
|
|
|
Du kom til syne skøn i himmelens
(den østlige)
horisont. |
|
|
|
Du levende Aton, livets ophav. |
|
|
|
Når du står op i den østlige horisont, |
|
|
|
Så du fylder alle lande med din skønhed. |
|
|
|
Når du skøn, og stor, og strålende,
og ophøjet over et hvert land." |
forsættes her |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Ankhenaton og Nefertiti med den
guddommelige sol. |
(3 |
|
|
|
Rejser og Ekspeditioner. |
|
|
Montuhoteps IV.s Ekspedition til Wadi Hammamat.
|
|
Montuhotep IV.s
Dekret.: |
|
År
2, den anden måned af oversvømmelsen,
dag 15, under …. Kongen af Øvre og
Nedreægypten Nebtauire, søn af solen,
Montuhotep, som lever evigt. Hans
majestæt befalede at rejse denne stele
for hans fader Min, herren over
ørkenlandene, på dette hellige bjerg fra
Urtiden, der har en fremskudt
plads i horisontens land som et
gudeslot, forsynet med liv, Horus´
guddommelige rede, hvorover denne gud
... |
forsættes her |
|
|
12 dage senere.:
Den 27ende dag blev låget til denne
sarkofag bragt ned, bestående af en blok
på 4 x 8 x 11... |
|
|
|
|
|
Vesiren
Amenemhet.: |
|
År 2, den anden måned af oversvømmelsen,
dag 15, under …. Nebtauire.
Et kongeligt budskab, som blev
udfærdiget til arveprinsen, by-prefekten
og Vesiren, Dommeren, den kongelige
yndling, lederen af byggearbejderne, der
er fremragende i sit embede, og stor i
sin værdighed, der indtager en fremskudt
plads i sin herres hus, der befaler over
embedsmændene, og
står i spidsen for de seks store huse,
... |
forsættes her |
|
|
|
|
Miraklerne.: |
|
Første mirakel.:
Dette under hændte hans Majestæt - (under et
inspektions besøg?) – at ørkenens dyr kom
ned til ham, en drægtig gazelle kom lige løs
på mændene lige over for den. Skønt dens
øjne (så dem), vendte den ikke om indtil den
nåede til denne blok, til dette
sarkofag-låg, som endnu lå på sin plads. Den
fødte (en unge) på den, mens denne konges
hær så derpå. Så blev dens nakke skåret
over, medens den hvilede på den, og der blev
bragt ild. Den blev bragt ned i fred.
(stenblokken). |
forsættes her |
|
|
Andet mirakel.:
Da der blev taget fat på arbejdet i dette
bjerg, på blokken til sarkofagen, skete der
på ny et under. Det regnede, og denne guds
væsen (Mins væsen) blev set, og hans magt
blev åbenbaret for menneskene. Bjerglandet
blev til en sø og vandet strømmede frem ved
blokken…. Der blev fundet en kilde midt i
dalen på 10 x 10 alen (Kubit) på alle sider,
fyldt med vand til randen, den var bevaret
ren og beskyttet mod gazeller, og
utilgængelig for Troglodyterne. (folk der
bor i naturlige huler) |
Forsættes her |
|
|
|
|
Historien om Sinuhe. |
|
Historien om Sinuhe er en af de
fortællinger der har haft den længste
levetid. De kendte versioner stammer
tiden mellem 1800 og ca. 1000 fvt. |
|
|
|
Høvdingen og
Herren, seglbevareren hos Nordens konge, den
eneste ven, dommeren, forvalteren af kongens
besiddelser i Asiaternes lande, en mand, som
kongen virkelig kender og elsker. Hirdmanden
Sinuhe fortæller:”Jeg var en
hirdmand, der fulgte sin herre, en tjener i
det kongelige Fruerhus hos herskerinden
Nofru, den ærværdige frue, gemalinde til
kong Sesostris I, der herligt hviler i sin
pyramide, ”Tronens Grundvold”, datter af
kong Amenemhet I, der hviler i sin pyramide
”Den høje og skønne.” |
Forsættes her |
|
|
|
|
Wenamon´s rejse til Fønikien. |
|
Wenamon´s rejse til Fønikien.
Bag historien om Wenamon´s rejse til Byblos i
Libanon, for at hente tømmer til Amons Gudebåd,
findes meget sandsynligt en virkelig hændelse,
og måske er det Wenamon´s rapport til Herihor
efter hans hjemkomst.
" I det femte år, på den 16. dag
i sommerens tredje måned drog " Den
ældste i hallen i Amons tempel" Wenamon
ud på en færd for at hente tømmer til
gudekongens, Amon-Re´s store og hellige
båd, som kløver flodens vande, og hvis
navn er "Weser-hér".På denne dag kom jeg til
Tanis, Smendes og Tanetamun´s stad. |
forsættes
her |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Papyrus, fra museet i
Torino. med optegning af mineral forekomsterne i
Wadi Hammamat |
(4) |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Naturhavnen
ved Byblos, med romerske anlæg i baggrunden. |
(5) |
|
|
Historier og Fortællinger: |
|
|
Nefer-rahu`s spådom. |
|
Nefer-rahu`s spådom. |
|
"Men det skete, da hans majestæt kongen over Øvre og
Nedreægypten Snofru, den salige, var den
fortræffelige konge i hele landet, - en af disse
dage skete det, ar residensens embedsmænd kom til
paladset for at hilse (på kongen), og de gik atter
ud for at hilse efter deres daglige skik. Da sagde
hans majestæt til skatmesteren, der stod ved hans
side ” Gå og hent til mig residensens embedsmænd,
som er gået ud herfra for at hilse.” De blev straks
ført til ham, og de lå igen på deres mave foran
majestæten. |
forsættes her |
|
|
Hans majestæt sagde til dem: ”Hør folk, jeg har
ladet kalde på jer, for at lade jer opsøge en søn
iblandt jer, der er klog, eller en broder iblandt
jer, der er forstandig, eller en ven iblandt jer,
der kan fremfører noget godt, som kunne fortælle mig
nogle gode ting, eller udvalgte beretninger, så min
majestæt kan frydes ved at høre dem.” |
|
|
|
|
|
Thots Bog |
|
Historien om " Thots Bog ".
"Ramses den Store, farao i Ægypten, havde en søn kaldet
Setna, han blev oplært i alle de gamle skrifter og magiske
trylleformularer, mens de øvrige prinser tilbragte deres
dage med jagt eller som ledende deres fars hære, der holdt
vagt i de fjerneste dele af hans imperium.
Setna var aldrig lykkeligere end når han var alene tilbage
for at studere. Ikke
alene kunne han læse selv de ældste hieroglyffer, der er
skrevet på tempel væggene, men han var en skriftklog, der
hurtigt og nemt kunne skrive alle de mange hundrede tegn,
der skal til for at skrive gamle ægyptiske sprog.
|
|
|
|
Han
var også den magiker, som ingen kunne overgå, for han havde
lært sin kunst fra de mest hemmelige af de gamle skrifter,
som selv præsterne af Amon-Re, Ptah og Thoth ikke kunne
læse. |
|
|
|
En dag, da
han læste i en af de gamle bøger, der var skrevet på
begge sider af en lang papyrusrulle, fandt han historien
om en anden faraos søn, der flere hundrede år tidligere,
havde været så stor en skriver, og så klog en magiker,
at han var større og klogere end nogen anden. Ja, for
Nefrekeptah havde læst Thots Bog, fra hvilken en mand
forstår fortryllelsen af både himmel og jord, og kender
sproget for fugle og dyr. . " |
forsættes
her |
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Thot, skriverne og visdommens gud |
(6) |
|
|
|
Om Dagligliv. |
Strejke 1170 fvt. i Deir el Medina
|
|
Verdenshistoriens første dokumenterede
Strejke.
Strejken begyndte år
29 den 10 mekhir – dvs. det 29ende år af
Ramses III regeringstid.(2*). I året 1170
fvt sendte en skriver fra Deir El Medina et brev
til sin foresatte Vesiren, over at kornmagasinerne var tomme.
Han bad Veziren handle hurtigt for ellers kunne
håndværkerne ikke holde sig i live Skriveren meldte
at på den ene side at arbejdet med
kongebørnenes grav gik fortræffeligt.
Men på den anden side beklagede han sig men de nye
forsyninger har ikke været
tilstrækkelige for kort tid efter er der
igen mangel på mad og der udbryder en
strejke. Disse begivenheder er beskrevet
i en dagbog ført af en skriver i
dødebyen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
** |
|
** |
|
Deir el Medina. |
(7) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Referencer: |
- Otto Kofoed-Petersen: De
gamle ægyptere læste. Hasse 1953 (1* Wenamon´s
Færd til Fønikien s 97-111). (1*)
-
Peter Frederiksen,
Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg ; Grundbog til
historie. Verdenshistorien indtil 1750. (2*) p.33-34.)
-
Foto: Erik Christensen.
|
 |
©Egyptolog.dk/ Erik Christensen 2008 - 2014
Version 7.0,1 |
|
|