|
|
|
|
Den tidligste dokumentation af Mahes er
fra Nye Rige, efter 1500 fvt. Men
allerede fra Mellemste Rige har folk
kendt navne,
der er relateret til en løvegud Mahes,
der omtales som: Mahes User - ”Mahes er
stærk” eller Mahes hetep - ”Mahes er
tilfreds”. |
|
|
Nogle ægyptologer har foreslået, at
Mahes ikke var af ægyptisk oprindelse,
men måske var identisk med løveguden
Apedemak, der blev tilbedt i Nubien og
den vestlige ørken. |
|
|
|
|
Andre navne: |
Mahes navn staves på flere måder: Mahes
(Dk/De), Maahes (En/Fr/Es), Mihos,
Miysis (Gr), Mios (Gr), Maihes og Mahes
Harmios
.
Navnet betydning "den, der er sand, ved
siden af hende." henviser til en af hans
to mødre Bastet eller Sakhmet. Det
græske navn Miysis for Mahes betyder "vildøjede
løve". |
|
Hieroglyf: |
Ordet mahs ”m3.hs” bruges som en generel
betegnelse for løve, men også som
betegnelsen for løveguder. |
|
|
Mahes begynder med hieroglyffer for løve
”m3.hs”, dette tegn er også det første i
gudinden Maáts navn ”m3.t”, hvilket
symboliserer ”sandhed og orden”, og
forbinder Mahes med ideen, at han er
Ӿderen af de skyldige og beskytter af
de uskyldige”. |
|
|
Løve hieroglyffen bliver også brugt i
ord som prins, køllehoved (slagvåben),
styrke og magt. |
|
|
|
|
Symbol : |
Han
forbindes med Løver, Knive og
Lotusblomster.
|
|
|
|
|
Gud for :
|
Som løvegud er Mahes var en guddom
forbundet med krig og vejr. Desuden med
knive , lotusblomster og at ”fortærende
fanger” og optræder som
"Slagtningens Herre" . |
|
Nomegud: |
Han var lokal gud i Leontopolis (Taremu)
i det 11te nome i Nederægypten. Der er
ikke meget tilbage af ruinen af hans
tempel og der er ikke enighed om
alderen. Der er muligvis tale om et
bygningsværk fra 18 Dynasti. Senere,
under 23 dynasti, byggede Orsokon III
et tempel for ham i Butastis -
Bastets By. |
|
|
|
|
|
|
|
Relationer
:
|
Da han blev en skytsgud i Ægypten,
udnævntes den øverste mandlige guddom,
der dengang - enten var Ptah eller Atum
/ Ra hans far. |
|
Familie træ 1. |
Mahes optræder som søn af solguden Ra og
kattegudinden Bastet, der var
krigsgudinde og beskytter af
Nedreægypten. I byen Bubastis er han søn
af Bastet og Atum. |
|
|
|
|
|
|
|
Familie træ 2. |
Han kaldes Mahes Harmios, når som søn af
skaberguden Ptah og løve og
krigsgudinden Sakhmet, indgår i den
Memphitiske triade, bliver han
identificeret med Horus Hekenu ” Horus
den Ophøjede” og Øvreægypten. I egenskab
af søn af Sakhmet, fremstilles han ofte
som Nefertem. |
|
|
|
|
Kultcentre :
|
Hans kult var koncentreret omkring
byerne Per-Bast (Bubastis), her blev han
tilbedt som søn af kattegudinden Bastet. |
|
|
I Taremu (Leontopolis), blev han tilbedt
som en levende løve (m3j.nh), og
hvor han efter sin død blev begravet i
"huset, den hellige løvegrav”. Og derfra
opstod en dødekult omkring Osiris-Mios. |
|
|
I den ptolemæiske periode blev Mahes
også tilbeder i Aphroditopolis, Edfu og
i Debod og Dendur i Nubien. Og Bahariya
og Siwa oaserne i den vestlige ørken. |
|
Hellige løver. |
Tamme løver blev holdt i et tempel
indviet til Maahes i Taremu, Det stødte
op til templet hvor Bastet / Sakhmet
blev tilbedt. |
|
|
Den græsk-romerske militær-historiker
Aelian ca.200 evt. skrev: |
|
|
"I Ægypten tilbeder de løver, og der
er en by opkaldt efter dem (...) Løverne
har templer med talrige rum, hvor de kan
strejfe, kødet af okser leveres til dem
dagligt (...) og løver spiser til
akkompagnement af sang på det ægyptiske
sprog ", og deraf blev det græske
bynavn Leontopolis afledt. |
|
|
|
|
Ikonografi: |
Han afbildes enten som en løve eller en
mand med løvehoved og en kort kilt og en
af flere hovedklædninger, den Dobbelte
krone eller en Atef krone med to høje
fjer. Og i nærheden af ham vil være vist
en kniv eller en buket lotusblomster. |
|
Løvegud: |
Ofte er Mahes vist som en løve, der æder en fange
bagfra og sluger ham. Her viser han de karaktertræk
der tillægges blodtørstig rovdyr i den ægyptiske
tradition, og tituleres ”slagtningens herre”. |
|
|
Når han bærer Atef kronen eller solskiven bliver han
anset for en beskyttende form af solguden Ra. På
relieffer i templerne på Philae og i Dendera
optræder han som en beskyttende gud, og vises med
knive i poterne, stående bag lotus planter. |
|
Nefertem: |
Nogle gange blev han identificeret med Nefertem og
blev vist nær en buket lotusblomster |
|
|
|
|
Mytiske ref : |
|
|
|
I Amduat hjælper Mahes, som Ra`s søn,
med nedkæmpede Apophis slangen under
Ra´s natlige sejlads gennem
underverdenen. |
|
|
I Dødebogens kapitel 62 siges om ham: ”Jeg
er den løvehovedede gud, jeg Ra”. |
|
|
|
|
|
|
|