|
|
|
|
|
|
Historie. |
Røgelse spillede en stor rolle i det
religiøse liv, hos de gamle ægyptere.
Fra de tidligste tider har man
importeret store mængder af aromatisk
harpiks, røgelse og myrra fra Yemen og
det sydlige Sudan. |
|
|
Mellemste Rige. |
I fortællingen om den skibbrudne sømand
fra Mellemste Rige
(2055-1650 fvt.)
For
at komme væk fra øen lover sømanden,
kæmpeslangen der er hans vært, at få
farao til at sende ham store gaver hvis
slangen lader ham forlade øen, Slangen
svarer " Du har ikke meget Myrraha,
selv om du ejer røgelse. Men jeg er
herre over Punt og Myrrahen tilhører
mig"
(1.2*) |
|
|
Nye Rige 18.dynasti.
Hatshepsut. |
At røgelse har været vigtig fremgår af
beretningen på relieffer i Hatshepsut´s
tempel i Deir el Bahri, der viser skibe
der har været på den berømte ekspedition
til landet Punt (muligvis det sydlige
Etiopien eller Somalia) hvorfra man har
hjembragte "røgelses træer" . Det var en
af de store ting der var udført af
Dronningens ekspedition, at hjembringe
ægte Myrra træer kunne betyde, at
ægypterne selv kunne fremstille Myrra. |
|
Røgelse omtales som "gude-sved" eller
"dug fra guderne", På ægyptisk hed
røgelse "senetjer", der sproghistorisk
går tilbage til grundbetydningen "gudeduft".(1*1) |
|
|
Symbol. |
I ceremonier og ritualer havde røgelse
en fremtrædende plads sammen med vand (libation). |
|
" Afbrændingen fandt sædvanligvis sted
sammen med andre kulthandlinger, først
og fremmest libation, hvor præsterne
hældte rent vand ud på gulvet, over
ofrene, over kultgenstande eller i en
skål, Ligesom rent vand renser snavs
bort, og røgelse fordriver dårlig lugt,
skulle afbrændingen af røgelse og
libation rense ofrene, kultstedet og
kultens remedier i rituel forstand,"" og
har livgivende kraft"(1.1*) |
|
|
Mundåbning, |
En anden og ikke mindre væsentligt brug
af røgelse har været ved mumificeringen
af de afdøde. Straks efter de indre
organer var fjernet, blev kroppen fyldt
med røgelse og myrra der sammen med
natron udtørrede kroppen og efterlod en
behagelig duft. Før mumien blev svøbt i
bandagerne, blev den indsmurt i olier og
parfumeret med røgelse og myrra. |
|
"Under Mund-åbnings ceremonien, der udføres ved
graven samme dag som begravelsen renser en præst
mumien med vand og tænder 4 røgels-brændere, en for
hvert verdenshjørne og påberåbelsen af guderne."(1.3*) |
|
|
Magi. |
Røgelse er også brugt af magikere, der ved at
afbrænde bestemte mængder af røgelse og fremsigelse
af formularer, har kunnet beregne tiden en "Magisk"
proces var om at ske. |
|
|
Mytiske ref : |
I dødebogen kap. 140 findes en (trylle)
formular der skal fremsiges på den
sidste dag, i den anden måned i den
anden årstid, for at sikre, at den
afdøde kom med guden Re´s båd, der
skulle færge den døde til underverdenen. |
|
|
|
|
|
|
|